«این قاطع حبائل الکذب و الافتراء»
اینکه مىگویند براى سلامتى امام زمان علیهالسلام صلوات بفرستید آیا درست است؟ مگر براى آن حضرت امکان بیمارى هم وجود دارد؟
استاد عزیزحضرت ایه الله حاج سید حسن ابطحی دام ظله در جواب این سوال در کتاب ارزشمند انوار صاحب الزمان علیه السلام می فرمایند:
اوّلاً امام زمان علیهالسلام دو بُعد دارند:
اوّل: بُعد ملکوتى که روح مقدّسشان از مخلوقات خدا بوده که خدا در اوّل خلقت خلقشان کرده و آن حضرت و ائمّهى اطهار علیهمالسلام در عرش مستقر بودهاند که در زیارت جامعه عرض مىکنیم: «خلقکم اللّه انوارا فجعلکم بعرشه محدقین حتّى منّ علینا بکم»[1] خدا شما را نورهائى که در عرش بودید خلق فرمود و در عرش بودید تا خدا بر ما منّت گذاشت و شما را در میان ما قرار داد.
دوّم: بُعد ظاهرى و بدنى یعنى همین بدنِ گوشت و پوست و استخوانى که هست. این بدن صددرصد معمولى است. یعنى از حضرت نرجس خاتون متولّد شده و همهى خصوصیّاتى که ما داریم آن بدن هم دارد. اگر میکربى به او برسد مریض مىشود و همهى امراض ممکن است متوجّه وجود مقدّس بدن امام زمان علیهالسلام بشود. گرسنه و سیر مىشوند، شمشیر بخورند مجروح مىگردند و باید داراى زن و فرزند هم باشند، همان خصوصیّاتى که ما داریم ایشان هم دارند، منتهى چون ایشان روى یک نظام صحیح هستند و رعایت کامل حفظالصحّه را در مورد بدنشان مىکنند، سالمتر مىمانند. اینکه ما براى آن حضرت دعا مىکنیم که «و احفظه من بین یدیه و من خلفه و عن یمینه و عن شماله واحرسه وامنعه من ان یوصل الیه بسوء»[2] درست است اگر خدا او را حفظ نکند، او هم مثل ما پیر مىشود و حتّى ممکن است از دنیا برود، ولى خدا او را حفظ مىکند. لذا دعا کردن ما خیلى خوب است، از خدا خواستهایم که او را حفظ کن و خدا هم او را حفظ مىکند، همین طور که شما براى پدرتان، براى دوستتان این دعاها را مىکنید.
امّا اصل دعا در حقیقت اظهار محبّت است. مثلاً شما صلوات که مىفرستید، یعنى خدایا رحمتت را بر پیغمبر اکرم صلىاللهعلیهوآله و آل او نازل کن. حال اگر ما صلوات نفرستیم، آیا خدا رحمتش را بر آنها نازل نمىکند؟ بله باز هم نازل مىکند. پس این کار اظهار محبّت است، یعنى مىخواهیم بگوئیم تو را دوست داریم، امام زمانمان را دوست داریم، براى او دعا مىکنیم که او سالم باشد ولى براى دشمنانش دعا مىکنیم که از بین بروند و اصلاً نباشند. اینها یک نحوه اظهار محبّت است و باید به آنها اظهار محبّت کرد،
یعنى این را بدانید که با اظهار محبّت، محبّت زیاد مىشود. شما اگر بروید داخل حرم حضرت رضا علیهالسلام بنشینید و سرتان را پائین بیندازید و حتّى نگاه محبّتآمیز به ضریح نکنید محبّتتان به تدریج کم مىشود امّا اگر به هر نحوى که شده مثلاً ضریح یا زمین را ببوسید و به حضرت بگوئید آقاجان قربانتان گردم، کمکم مىبینید که نشاط بیشترى پیدا مىکنید، اگر شما کسى را خیلى دوست داشته باشید ولى وقتى به او برخورد مىکنید هیچ به او اظهار محبّت نکنید، بعد از اینکه از او جدا شدید مىبینید که محبّتتان به او کم شده است. امّا اگر به او رسیدید و او را در بغل گرفتید و اظهار محبّت کردید و خیلى به او اظهار علاقه کردید مىبینید بعد از جدا شدن محبّتتان به او زیاد شده به طورى که نمىتوانید جدا شوید، از چیزهائى که با اظهارش و انفاقش، زیاد مىشود، یکى علم[3] و دیگرى محبّت است.[4] پس این دعا در حقیقت اظهار محبّت ما نسبت به امام زمان علیهالسلام است و همچنین مىتوانیم بگوئیم براى سلامتى ایشان صلوات فرستادهایم و اصلاً خود صلوات هم درخواست سلامتى براى امام زمان علیهالسلام است، چون یقینا و قدر مسلّم از آل محمّد صلىاللهعلیهوآله که در زمان ما وجود دارد حضرت بقیّهاللّه علیهالسلام است.